Een babyshower, babyborrel of gender party organiseren: de ultieme checklist
Wat is dat, een babyshower, een babyborrel en een gender reveal party? We leggen je het allemaal haarfijn uit en geven je een ultieme checklist mee om je feestje te organiseren. Bekijk de verschillende stappen afzonderlijk en vink alles af wat al klaar is! Zo ga je een stressloze dag tegemoet die volledig in het teken staat van jou en je kleine wonder!
Maak je babyshower compleet met je favoriete lekkernijen!
Klik door naar volgend onderdeel van dit artikel:
Babyshower, babyborrel of gender party?
Een babyshower organiseren, een babyborrel of een gender reveal party? Alle gelegenheden staan natuurlijk in het teken van een baby’tje dat eraan komt. Toch zijn er enkele opvallende verschillen tussen een babyshower, een babyborrel en een gender party.
- Wat is een babyshower? Een babyshower is een concept dat in verschillende delen van de wereld, zoals India en Noord-Amerika, al langer bekend is. Een babyshower staat volledig in het teken van de aanstaande moeder. Het is vaak een verrassingsfeest dat georganiseerd wordt door familie en vrienden om de kersverse mama te ondersteunen bij de laatste loodjes.
- Een babyborrel is een feestje dat in het teken staat van het pasgeboren kindje. Het is een gelegenheid om mensen te laten kennismaken met het nieuwe wondertje in je leven.
- Een gender party of een gender reveal is een leuk feestje om het geslacht van je baby’tje bekend te maken aan je familie en vrienden. Je plant een ludieke activiteit in waarbij mensen aan de kleur roze of blauw kunnen zien of je een zoontje of dochtertje verwacht.
Een babyshower is traditioneel gezien een momentje tussen de aanstaande moeder en haar vriendinnen, moeder en zussen. Een babyborrel en gender party worden dan weer door beide ouders georganiseerd. Natuurlijk bepaal je volledig zelf hoe je je speciale gelegenheid voor je ziet!

Je budget bepalen
Beslis op voorhand hoeveel geld je opzijzet als je een babyborrel, gender party of babyshower wil organiseren. Zo kom je niet voor onvoorziene kostenplaatjes te staan en bespaar je jezelf een hele hoop stress. Zet voor jezelf op een rijtje welke aspecten je belangrijk vindt voor de gelegenheid en plan van daaruit hoeveel geld je aan de verschillende zaken op je checklist wil spenderen.
Enkele tips om de kosten te drukken:
- Hou het budgetvriendelijk door je babyborrel, babyshower of gender reveal thuis te organiseren. Let op dat je dan misschien iets minder gasten op je gastenlijst kan zetten.
- Bespaar kosten door je uitnodigingen online te versturen naar je dierbaren.
- Maak de decoratie van je feest zelf voor een leuk en persoonlijk effect.
- Een kraamfeest organiseren, een babyshower feestje geven of een geslachtsbepaling feestje... al deze gelegenheden staan in het teken van gezellig samenzijn, bijpraten en lachen. Je hoeft daarvoor geen heel feestmenu uit je mouw te schudden. Sla gewoon zelf aan het bakken en maak het jezelf gemakkelijk met onze handige All-In Bakmixen!
Werk met een rekenblad, zoals Microsoft Excel, om de kosten te ramen en bij te houden. Zo verlies je je adminstratie niet uit het oog en zie je niets over het hoofd.
De locatie kiezen
De locatie heeft prioriteit als je een babyborrel, gender party of een babyshower wil organiseren. Het bepaalt namelijk hoeveel gasten je kan uitnodigen, welke hapjes en drankjes je kan voorzien en welke activiteiten er eventueel mogelijk zijn. Welke locatie je kiest, hangt in principe af van het soort feestje dat je organiseert. We geven je enkele ideeën voor je babyborrel, baby shower en gender reveal.
- Een babyshower organiseer je vaak in een kleiner gezelschap dan een babyborrel of een gender reveal party. Het is traditioneel gezien een momentje voor de aanstaande moeder en de vrouwen in haar leven. Een babyshower kan je dus prima thuis organiseren.
- Je kan er ook voor kiezen om naar een restaurant te gaan, een bistro of een koffiebar.
- Voor een babyborrel en een gender party zet je vaak wat meer mensen op de gastenlijst. Je hebt dan ook een grotere locatie nodig.
Enkele fijne locaties voor je feestje zijn bijvoorbeeld:
- een kinderboerderij
- een hoeve
- een kasteeldomein
- een feestzaal
- een boot
- een vakantiepark
- een buitenterras

Je gastenlijst maken
Bepaal wie je wil uitnodigen op je feestje door een gastenlijst te maken. Voor een babyshower te organiseren, zet je vaak enkel je vriendinnen, moeder, zussen en nichtjes op de lijst. Voor een babyborrel en een gender reveal party nodig je doorgaans wat meer gasten uit. Wie je kiest, is natuurlijk heel persoonlijk. Vergeet de traditionele ‘regels’ en nodig iedereen uit die jij er écht bij wil hebben.
Je kan ervoor kiezen om je babyshower, kraamfeest of geslachtsbepaling feestje op te delen in verschillende momenten, zoals bij een bruiloft. Organiseer een receptie voor iedereen, maar doe met een beperkt gezelschap iets bijzonders, zoals een uitgebreid etentje of een spannende activiteit.

Hapjes en drankjes voorzien
Bij een klassieke babyshower, een babyborrel of gender party wordt er doorgaans geen groot feestmenu geserveerd. Je voorziet natuurlijk wel enkele hapjes en verfrissende drankjes om je gasten zoet te houden. Hapjes en drankjes hoeven niet te ingewikkeld te zijn. Ga bij voorkeur voor kant-en-klaar lekkers of ga aan de slag en bak zelf enkele zoete lekkernijen voor je gasten.
- Maak lekkere cupcakes of cakepops in babythema. Presenteer je kleine kunstwerkjes op mooie dienbladen voor een elegant effect.
- Bij een babyborrel, baby shower of een gender reveal party hoort natuurlijk ook een feestelijke taart die je versiert in babythema. Bij een gender party kan de taart dienen als de manier waarop je het geslacht van je baby’tje bekendmaakt. Zo kun je de binnekant van de taart met roze of blauwe kleurstof kleuren. Als je ‘m aansnijdt, onthul je zo het geslacht van het wondertje dat jullie binnenkort in jullie leven verwelkomen.
- Voorzie verrukkelijke borrel- en tapasplanken voor op je babyborrel, baby shower of gender reveal party. Het fijne aan zo’n plank is dat het kleine hapjes zijn die je gemakkelijk en snel klaarmaakt. Bovendien hebben je gasten zo de keuze uit verschillende lekkernijen.
- Origineel en simpel? Organiseer eens een heus pannenkoekenfestijn of een wafelbak om hongerige magen te vullen!
Weet je nog niet wat je wil drinken op je babyfeestje? Dan is originele mocktailinspiratie vast wel op z’n plaats! Maak de lekkerste alcoholvrije cocktails met onze handige tips.
Activiteiten plannen
Gezellig samenzijn, bijpraten en lachen zijn de hoofdactiviteiten als je een babyborrel, gender party of babyshower wil organiseren. Wil je toch een originele toets op je babyfeestje? Ga dan voor een fijne activiteit die jou en je dierbaren wat dichter bij elkaar brengt. Enkele originele en passende activiteiten zijn bijvoorbeeld:
- Een gipsafdruk maken van de buik van de mama in spe
- De zwangere buik versieren
- Een high tea
- Een kleinschalige apéro
- Een babyquiz organiseren
- Rompertjes versieren
- Gezelschapsspelletjes
- Een tijdscapsule maken voor je baby

Decoraties maken
Bij een babyshower, borrel en gender reveal party horen natuurlijk de mooiste versieringen. Maak je versieringen eens zelf en ga voor duurzaam zodat je ze op een later moment kan hergebruiken. Gebruik ze voor een ander feestje of leuk er de babykamer alvast mee op.
Een leuke tip voor je babyfeestje? Voorzie een gastenboek waar alle genodigden een ludieke of bemoedigende boodschap in kunnen achterlaten. Héél leuk om te lezen na je drukke feestdagje!
Een babyshower, een babyborrel of een gender reveal party? Er zijn genoeg gelegenheden om een mama in spe, de aanstaande vader en het kleine wondertje in de bloemetjes te zetten.
Ontdek <link>al onze hippe feesttrends</link>[CR1] in onze inspirerende feestgids!
Onze medewerkers staan steeds voor jou klaar in de winkel met gericht advies. Je vindt er alles wat je nodig hebt voor je dieren, de tuin en om heerlijke lekkernijen op tafel te toveren.