Een origineel feest organiseren: 8 hippe feesttrends op een rijtje
Een orgineel feest kan je op vele manieren organiseren. Je hebt je dansbenen niet nodig om een dag of een nacht vol met plezier in te plannen! Ontdek 8 hippe feesttrends waarmee je elk feestje opleukt en zet je favoriete trends alvast op een lijstje met je favoriete vindingrijke feestideeën!
Maak elk feestje af met je favoriete lekkernijen
Klik door naar volgend onderdeel van dit artikel:
- Hoe kun je een origineel feest organiseren?
- 1. Een babyshower, babyborrel en gender reveal party
- 2. Een cock- en mocktailavond
- 3. Een high tea organiseren
- 4. Borrelen met een tapasplank en hapjes
- 5. Een ontbijt op bed serveren
- 6. Een picknick in de natuur
- 7. Bring-your-own-food: een potluck organiseren
- 8. Een vrijgezellenfeestje voor mannen of vrouwen
Hoe kun je een origineel feest organiseren?
Er zijn verschillende gelegenheden om een origineel feest te organiseren – zowel voor thuis als op een andere locatie. Hoe je zo’n origineel feestje precies kunt organiseren, hangt af van verschillende factoren. Waar hou je precies rekening mee als je op zoek gaat naar feestideeën?
- Hou rekening met de gelegenheid. Organiseer je een feestje voor je verjaardag, voor een afscheid, voor een geboorte of als een gezellig onderonsje met vrienden? Hoewel verschillende hippe feesttrends bij verschillende gelegenheden passen, vragen bepaalde situaties toch om een speciale aanpak. Denk bijvoorbeeld aan een babyborrel en een vrijgezellenfeest.
- In welk seizoen organiseer je je feest? Als het lekker warm weer is, kun je uiteraard kiezen voor fijne buitenactiviteiten. Zo is een picknick bijvoorbeeld de ideale activiteit voor in de late lente en voor in de zomer.
- Voor wie organiseer je een feestje? Hou steeds rekening met de wensen, noden en persoonlijkheden van je gasten. Vraag ook naar bepaalde dieetvoorkeuren als je eten en drinken serveert op je feest.
- Bekijk de checklist om een origineel feest te organiseren. Met een handige checklist werk je je bijzondere gelegenheid tot in de puntjes af. Gebruik ‘m als leidraad en geheugensteuntje en vink alles af wat van toepassing is voor jou en je feest.

1. Een babyshower, babyborrel en gender reveal party
Een babyshower, een babyborrel of een gender reveal party organiseren? Als je een baby’tje verwacht, wil je dat natuurlijk vieren. Een babyshower bereidt jou en je dierbaren alvast voor op de komst van je kleine wonder. Je kan dit combineren met een gender reveal waarin je op een ludieke manier het geslacht bekendmaakt. Met een babyborrel stel je je baby voor aan de mensen in je leven.
Wil je een babyshower, babyborrel of gender reveal party organiseren? Bekijk dan al onze feestideeën op onze adviespagina over babyfeestjes!

2. Een cock- en mocktailavond
Ga voor een spetterende avond met zelfgemaakte cock- en mocktails die je gemakkelijk voorbereidt. Je hoeft niet over speciale vaardigheden te beschikken om zelf je cock- en mocktails te maken. Met een paar simpele ingrediënten en basistechnieken kom je al een heel eind. Combineer je cock- en mocktailavond met heerlijke aperitiefhapjes of een borrelplank.
Wist je dat je tussen de streekproducten van je Aveve-winkel een heleboel verfrissende, kant-en-klare drankjes terugvindt? Vergeet ze niet in huis te halen voor een ontspannende cock- en mocktailavond waar je niet al te veel voor hoeft voor te bereiden!
3. Een high tea organiseren
Een high tea is een concept dat we vooral kennen uit Engeland. Het is de periode tussen de lunch en het avondmaal waarin men een kopje thee (of koffie) drinkt vergezeld met wat lekkers. Zo overbrug je zonder al te veel honger de periode tussen de 2 maaltijden. Een high tea is een origineel feestidee dat leuk is voor verjaardagen, vrijgezellenfeestjes, maar ook als potluckfeestje bijvoorbeeld.
- Een high tea is doorgaans en traditioneel gezien opgebouwd rond het kopje afternoon tea. In Engeland is het vaak een kopje zwarte thee, maar je kan natuurlijk kiezen uit alle verschillende soorten thee. Bovendien kiest men tegenwoordig ook vaak voor koffie of voor verfrissende drankjes, zoals heerlijke ijsthee of zelfgemaakte mocktails.
- De hapjes bij een high tea dient men vaak op in 3 delen op een dienblad met evenveel verdiepinkjes. Onderaan vind je de hartige lekkernijen terug, in het midden de traditionele scones (een soort Engelse gebakjes) met clotted cream en jam en bovenaan al het zoete lekkers. Natuurlijk kun je hier eindeloos in variëren en zelfs kiezen voor een borrel- of tapasplank bij je high tea.

4. Borrelen met een tapasplank en hapjes
Bij de verschillende soorten feest staat een borrelavondje met een tapasplank en (zelfgemaakte) aperitiefhapjes hoog op het lijstje. Het fijne aan zo’n feestje is dat je je plank kan vullen met veel lekkers. Een borrelavond is een origineel feest voor thuis, omdat je het gemakkelijk klaarmaakt, organiseert en je al je gasten bij elkaar brengt. Plezier gegarandeerd, dus!
In je Aveve-winkel vind je al je favoriete kant-en-klare lekkers terug waarmee je een borrelavondje helemaal compleet maakt. Neem een kijkje in ons aanbod diepvrieslekkers of ontdek onze (h)eerlijke streekproducten!
5. Een ontbijt op bed serveren
Ga eens voor een ontbijt op bed om je dierbare in de bloemetjes te zetten. Kies op voorhand de lekkernijen uit die je wil serveren. Idealiter ga je voor kleinere koffiekoekjes en broodjes zodat jullie van verschillende smaken kunnen genieten. Voorzie ook nog wat heerlijke smeersels en ander lekkers voor op brood om het compleet te maken. Dien je ontbijtje op met behulp van een stevig dienblad.
Wil je je liefste verrassen met een ontbijt op bed? Bekijk dan al onze feestideeën voor een verrassingsontbijt op bed op onze adviespagina!
6. Een picknick in de natuur
Wil je een origineel feest organiseren? Kies dan eens voor een picknick in de vrije natuur – of gewoon in je achtertuin, zelfs! Met een picknick zit je eigenlijk altijd goed. Kies een handige picknickmand uit met verschillende vakken om al je spullen te sorteren en ga voor simpele gerechtjes die je gemakkelijk en veilig meeneemt naar buiten.
Wat kan er niet ontbreken op je picknick?
- Een picknickmand met verschillende vakken
- Picknickdeken
- Hapjes en drankjes
- Herbruikbaar servies en bestek
- Servetjes, vochtige doekjes, handdoek
- Extra bakjes
- Flessenopener en kurkentrekker
- Peper en zout
- Afvalzakjes
- Koelbox of koeltas
- Een muziekspeaker

7. Bring-your-own-food: een potluck organiseren
Potluck is de Engelse benaming voor een concept dat men in België en in Nederland steeds vaker introduceert op verschillende soorten feestjes: iedereen brengt een gerechtje naar keuze mee zodat er uiteindelijk een heus en divers feestmenu op tafel verschijnt. Met een potluck creëer je een ware explosie aan smaken!
8. Een vrijgezellenfeestje voor mannen of vrouwen
Trouwen jullie binnenkort? Dan wil je natuurlijk een vrijgezellenfeestje organiseren om je voor te bereiden op de dag van je leven! Een vrijgezellenfeest organiseer je met de hulp van een feestcomité dat bestaat uit je naaste vrienden en familieleden. Zij helpen jou om de dag van je dromen te organiseren en te vieren dat je binnenkort in het huwelijksbootje stapt!
- Een vrijgezellenfeest vraagt natuurlijk wel wat planning. Bekijk onze complete checklist om het vrijgezellenfeest van je dromen te organiseren. Het is een handige leidraad zodat jullie geen belangrijke details over het hoofd zien!
- Bouw je vrijgezellendag op rond een fijne activiteit of meerdere originele activiteiten. Er zijn activiteiten die zowel voor mannen als voor vrouwen erg geschikt zijn. Andere activiteiten zijn - traditioneel gesproken dan toch – net wat meer gericht op een groepje vriendinnen dan op een vriendengroep met mannen en vice versa. Kies natuurlijk steeds voor de activiteiten die de aanstaande bruid of bruidgedom het leukst lijken! Het blijft hún dagje.
Onze medewerkers staan steeds voor jou klaar in de winkel met gericht advies. Je vindt er alles wat je nodig hebt voor je dieren, de tuin en om heerlijke lekkernijen op tafel te toveren.