Een feestje organiseren: jouw ultieme checklist
Als je een feestje wil organiseren, kan een handige checklist natuurlijk niet ontbreken. Ga de volledige checklist af zodat je zonder te stressen (en zonder iets te vergeten) hét feestje van het jaar organiseert. Ontdek al onze tips en tricks!
Je feestje is pas af met je favoriete lekkernijen!
Klik door naar volgend onderdeel van dit artikel:
Wat voor feestje geef je?
Welke gelegenheid je viert, bepaalt grotendeels hoe je checklist om een feestje te organiseren eruitziet. De gelegenheid heeft invloed op de hoeveelheid gasten die je uitnodigt, welke decoraties je kiest, welk thema je wil uitvoeren en ook alles errond, zoals de muziek, activiteiten en het menu. Er zijn natuurlijk verschillende redenen om feest te vieren – en soms heb je zelfs geen specifieke reden nodig.
- Een kerstfeestje
- Oudjaar en nieuwjaar
- Een trouwfeest
- Een paasfeest
- Een verjaardag
- Een lentefeest of communie
- Een kinderfeestje
Voor ieder feestje moet je aan enkele zaken denken voor de organisatie. Vink ze af op je checklist zodat je alles in goede banen leidt. Met een overzicht in de vorm van een checklist ben je namelijk zeker dat je niets op niemand vergeet en het biedt de nodige structuur die je wel kan gebruiken tijdens alle voorbereidingsstress.

De locatie en het moment vastleggen
Waar wil je je feestje vieren? Ga je voor een feestje bij je thuis of huur je liever een zaaltje of een plekje in een restaurant af? De locatie bepaalt natuurlijk ook het moment van je feestje. Als je een feestje buiten de deur geeft, is het een goed idee om je locatie al ruim op voorhand vast te leggen zodat je zeker bent van een plekje op het door jou gewenste moment.
Wat zijn leuke locaties voor een feestje?
- feestzaaltje
- een zomerbar
- het strand
- een bos
- een boerderij
- een restaurant
- een mooie tuin

Gastenlijst samenstellen
Met een gastenlijst krijg je een goed overzicht van de mensen die je wil uitnodigen op je feest. Je kan een gastenlijst maken op papier of in Microsoft Excel en Word – net wat je zelf het gemakkelijkst vindt. We lijsten een paar tips op om een gastenlijst te maken voor eender welke gelegenheid.
- Hoeveel mensen passen er op de locatie? Heb je een grote zaal afgehuurd waar veel mensen in kunnen dansen? Of organiseer je een diner bij je thuis? Je bepaalt het aantal gasten dus steeds op basis van de locatie en de beschikbare plaats.
- Deel je het feestje op in meerdere delen? Organiseer je een doopfeest of een bruiloft met een receptie? Dan kun je je genodigden indelen in daggasten, avondgasten en receptiegasten.
- Hou er rekening mee dat sommige gasten toch niet komen opdagen. Algemeen genomen kun je ervan uitgaan dat 10% van je gasten toch niet opdaagt op de dag zelf. De regel is vooral van toepassing als het om grotere feestjes gaat met veel genodigden. Organiseer je een klein feestje? Dan kan je ervan uitgaan dat iedereen op voorhand een seintje heeft gegeven.
- Een gastenlijst gaat ook hand in hand met uitnodigingen. Ontdek onze tips voor uitnodigingen in de gids over kinderfeestjes. De tips zijn algemeen genoeg waardoor je ze gemakkelijk doortrekt naar uitnodigingen voor een feestje voor volwassenen.

Thema kiezen
Een themafeest brengt leven in de brouwerij. Het thema vormt namelijk de rode draad van een feestje. Welk thema je kiest, hangt natuurlijk volledig af van je persoonlijke voorkeuren. Je kan ervoor kiezen om het thema subtiel te verwerken in de decoraties en de uitnodigingen of je kan ook helemaal los gaan met een heuse verkleedpartij. Bekijk steeds wat realistisch is voor jou en je gasten.
Enkele leuke thema’s voor een feestje voor volwassenen zijn bijvoorbeeld Amerikaanse houseparty, strandbar, een foute party, après ski of verkleed komen als iets dat begint met de eerste letter van je naam.
Laat ons je verder inspireren op onze adviespagina over themafeestjes !

De muziek voorzien
De muziek en het thema van je feestje gaan natuurlijk ook hand in hand. Je kiest de muziek op basis van het thema van je feest. Organiseer je een après ski? Dan is het leuk om bergliedjes en Oostenrijkse tirolermuziek op te zetten. Ook als je niet echt met een thema werkt, is de muziek van je feestje belangrijk. Kies de muziek uit op stijl en gevoel zodat het volledig in het plaatje past.
Op apps zoals Spotify en YouTube vind je vaak al vooraf samengestelde afspeellijsten voor speciale gelegenheden terug. Formuleer je zoekopdracht idealiter in het Engels voor de meeste en beste resultaten. Je kan ook altijd zelf een afspeellijst samenstellen. Zorg er te allen tijde voor dat je een betaalde versie gebruikt van de apps om een reclameonderbreking te vermijden.

De activiteiten
Dansen en dineren zijn populaire activiteiten op je checklist om een feestje te organiseren. Maar er zijn natuurlijk nog véél meer dingen die je kan doen met je gezelschap. We vertellen je onze favoriete activiteiten voor een feestje voor volwassen.
- Een karaokeavond
- PowerPoints maken over grappige onderwerpen en presenteren
- Feestbingo
- Bierpong
- Escape room
- Quizavond
- Gezelschapsspelletjes
Voorbereidingen
Je hebt je locatie gekozen. Het thema ligt vast en de bijbehorende muziek, gastenlijst en de activiteiten ook. Nadat je het allemaal van je checklist hebt geschrapt, is het tijd voor de wat kleinere of algemene voorbereidingen. Het succes van je feestje zit ‘m namelijk ook in de details.
- Welk menu serveer je je gasten? Je feestmenu is natuurlijk heel erg belangrijk. Met een goede planning voorkom je dat je ten prooi valt aan voorbereidingsstress. De keuze van je menu hangt af van je persoonlijke voorkeuren, maar ook van het seizoen, de gasten en de mogelijkheden in je keuken.
- Je tafelversiering en –decoratie. Een mooie feesttafel geeft je feestmenu nog meer smaak. Of je nu gaat voor minimalistisch of alles uit de kast trekt... met enkele kleine details maak je van je tafel een heus kunstwerk waar je gasten uren aan willen blijven zitten.
- Hoe wil je je tafelversiering en je gerechten of drankjes extra pit geven? Met mooi gevouwen servetten en versierde cocktailprikkers natuurlijk! Een servet vouw je in een mum van tijd in de mooiste origamicreaties en voor een cocktailprikker te versieren heb je vaak niet meer nodig dan wat papier, een schaar en wat lijm.